Dopravní a energetický stavební úřad

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) je nový specializovaný stavební úřad s celostátní působností, který byl zřízen v rámci reformy stavebního práva . Jeho činnost byla zahájena 1. ledna 2024 podle zákona č. 283/2021 Sb., o stavebním řádu (tzv. nový stavební zákon), a v plném rozsahu se rozvinula k 1. červenci 2024, kdy nabyl účinnosti nový systém stavební správy. Cílem zřízení DESÚ bylo centralizovat povolování nejvýznamnějších staveb v oblasti dopravní a energetické infrastruktury, urychlit povolovací procesy a zajistit větší odbornost při rozhodování o těchto stavbách.

DESÚ sídlí v Praze a jeho rozhodovací pravomoc se vztahuje na celé území České republiky a v jeho stojí ředitel. Povoluje takzvané vyhrazené stavby, které jsou definovány v příloze č. 3 stavebního zákona. Jedná se o infrastrukturní projekty strategického významu, jako jsou dálnice, vysokorychlostní a modernizované železniční tratě, civilní letiště s mezinárodním provozem, rozsáhlé energetické stavby včetně výrobních zdrojů s výkonem nad 100 MW, přenosové a přepravní soustavy, ropovody, plynovody nebo podzemní zásobníky plynu. Do působnosti DESÚ však spadá i řada doprovodných a souvisejících staveb, například mimoúrovňové křižovatky, servisní zázemí nebo stavby technické infrastruktury nezbytné k provozu hlavních zařízení.

Velkou změnou oproti dřívější praxi je skutečnost, že DESÚ (stejně jako nově ostatní stavební úřady) vede pouze jedno správní řízení – řízení o povolení záměru. V tomto řízení se slučují dosavadní fáze územního rozhodování, stavebního povolení i závazných stanovisek dotčených orgánů. To znamená, že investor může podat jednu žádost a získat jedno komplexní rozhodnutí, které zahrnuje všechna (dříve) potřebná povolení.

DESÚ je rovněž nadřízeným správním orgánem krajského stavebního úřadu ve věcech některých staveb (např. silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací). Kromě vydávání povolení vykonává kontrolu či dohled nad dodržováním stavebního práva, provádí kontrolní činnost na určených stavbách, rozhoduje o opatřeních k nápravě, a další.

DESÚ se bude zabývat, případně se již zabývá projekty, jako je například dostavba úseků dálnic D0, D35 a D11, modernizace železničních koridorů, včetně železničního uzlu Česká Třebová, a rovněž posouzení energetických projektů, jako je nový blok jaderné elektrárny Dukovany nebo rozšíření infrastruktury pro obnovitelné zdroje.

Zřízení DESÚ může být krokem ke zvýšení efektivity výstavby klíčových dopravních a energetických projektů, které jsou nezbytné pro zajištění dopravní obslužnosti, energetické bezpečnosti a klimatické transformace české ekonomiky. DESÚ by svým působením měl odlehčit krajským a obecním stavebním úřadům a zároveň koncentrovat odbornou kapacitu do jednoho pracoviště, které se specializuje na složité a rozsáhlé stavby. Zda tomu tak skutečně bude, ukáže čas.

 

26. 5. 2025